Skip to main content

Nested Portlets Nested Portlets

Web Content Display Web Content Display

Skip banner

Web Content Display Web Content Display

Analyses

Agata Mazurkiewicz - Implikacje wykorzystania Sił Zbrojnych RP do walki z COVID-19
analizy

Agata Mazurkiewicz - Implikacje wykorzystania Sił Zbrojnych RP do walki z COVID-19

29.07.2020
Kryzysy związane z bezpieczeństwem zdrowotnym nie są rzeczą nową, ale rzadko kiedy kojarzą się z wykorzystaniem sił zbrojnych. Tradycyjnie rola wojska polega na obronie terytorium i interesów państwa. Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 jest jednak przykładem bardzo szczególnego typu zagrożenia – przewlekłego kryzysu o charakterze egzystencjalnym, który wymaga długotrwałych działań, wysokiej mobilizacji określonych sektorów państwa, gospodarki i społeczeństwa oraz równoczesnego zamrożenia innych. To szczególne zagrożenie skłoniło wiele państw, w tym Polskę, do uwzględnienia wojska jako jednego z narzędzi reagowania kryzysowego. Pandemia COVID-19 doprowadziła do tego, że Wojsko Polskie po raz pierwszy po upadku komunizmu jest tak intensywnie zaangażowane na terenie całego kraju i wchodzi w tak bliskie kontakty z obywatelami.
Read More o Agata Mazurkiewicz - Implikacje wykorzystania Sił Zbrojnych RP do walki z COVID-19
A. Gruszczak - Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii
analizy

A. Gruszczak - Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii

27.07.2020
Od zarania państwowości granica była ważnym elementem bezpieczeństwa, wyznaczając zakres terytorialnej jurysdykcji władz, tworząc barierę przed zagrożeniami zewnętrznymi i regulując międzynarodowy przepływ osób i towarów. W stanach nadzwyczajnych granica przekształcała się instytucję określającą przestrzeń swobody działań władz państwowych w celu egzekwowania szczególnych środków i metod rządzenia. W odniesieniu do zagrożeń zewnętrznych, takich jak zbrojna agresja, nasilone ruchy migracyjne, zorganizowane grupy przestępcze lub zagrożenia zdrowotne, granica stawała się linią frontową, wzdłuż której państwo stawiało opór, dążąc do zapewnienia nienaruszalności swego terytorium. Pandemia COVID-19 potwierdziła, że swobody i ułatwienia w międzynarodowym ruchu transgranicznym są warunkowe i nie mogą ograniczać suwerennego prawa państw do ochrony swego terytorium i granic.
Read More o A. Gruszczak - Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii
A. Tyszkiewicz - Państwowe Ratownictwo Medyczne a epidemia COVID-19
analizy

A. Tyszkiewicz - Państwowe Ratownictwo Medyczne a epidemia COVID-19

25.07.2020
System nowoczesnego ratownictwa medycznego w Polsce powstał pod koniec lat 90. ubiegłego wieku wraz z przyjęciem pakietu rozwiązań w ramach rządowego programu polityki zdrowotnej „Zintegrowane Ratownictwo Medyczne”, zaplanowanego do realizacji w latach 1999–2003. Osią działań podjętych według programu stało się utworzenie instytucjonalnej sieci odpowiedzialnej za świadczenia medycznej pomocy bezpośredniej na miejscu zdarzenia i w trakcie transportu do punktu przeznaczenia, gdzie zainicjowane działania będą kontynuowane, intensyfikowane i rozszerzane.
Read More o A. Tyszkiewicz - Państwowe Ratownictwo Medyczne a epidemia COVID-19
B. Kosowski - System zarządzania kryzysowego w walce z pandemią koronawirusa
analizy

B. Kosowski - System zarządzania kryzysowego w walce z pandemią koronawirusa

22.07.2020
Istotą sprawnego systemu zarządzania opartego na administracji publicznej (tj. wójcie, staroście, prezydencie, wojewodzie, premierze) jest przekształcenie potencjalnego chaosu we współpracę, która zmierza do zapewnienia społeczeństwu przetrwania i rozwoju. Chaos, który wywołuje zaistniałe zagrożenie, identyfikuje się z kryzysem występującym w wielu dziedzinach działalności praktycznej. Różnice w podejściu do definiowania sytuacji kryzysowej i kryzysu przyczyniły się najprawdopodobniej do rozwoju na tak dużą skalę wirusa SARS-CoV-2, który wywołał chorobę zwaną potocznie COVID-19 (ang. Coronavirus Disease 2019). Różne rozumienie zaistniałego zagrożenia spowodowało stosowanie przez różne państwa odmiennego sposobu przeciwdziałania i zwalczania kryzysu zdrowotnego, a w konsekwencji kryzysu gospodarczo-społecznego.
Read More o B. Kosowski - System zarządzania kryzysowego w walce z pandemią koronawirusa
M. Kolaszyński, Instytucja stanów nadzwyczajnych w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2
analizy

M. Kolaszyński, Instytucja stanów nadzwyczajnych w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2

17.07.2020
Uregulowana w konstytucji z 1997 roku instytucja stanów nadzwyczajnych ciągle pozostaje niewykorzystana. Wystąpienie przesłanek stanu klęski żywiołowej w marcu 2020 roku nie budzi wątpliwości. Problem nie sprowadza się wyłącznie do wprowadzenia przez rząd quasi-stanu nadzwyczajnego z ominięciem postanowień konstytucji, co samo w sobie powoduje poważne konsekwencje dla ładu normatywnego i instytucjonalnego państwa. Przewidziana na wyjątkowe czasy instytucja stanów nadzwyczajnych nie była dotychczas traktowana z należytą uwagą. Zapomniano, że w praktyce może się ona sprawdzić tylko dzięki stałemu udoskonalaniu w stabilnych czasach. To sama konstytucja przesądza, że w momencie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego na zmiany jest już za późno. Warto o tym pamiętać na przyszłość.
Read More o M. Kolaszyński, Instytucja stanów nadzwyczajnych w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2