O skuteczności i przydatności aparatu wywiadowczego państwa, wbrew upowszechnionemu przekonaniu, nie decyduje wyłącznie sprawność i oddanie poszczególnych służb wywiadowczych, nazywanych w Polsce „specjalnymi”. Kluczowe znaczenie ma prawidłowo ukształtowany system zarządzania całym aparatem wywiadowczym, planowania i koordynowania jego wysiłków oraz organizowania przepływu pozyskiwanych informacji w sposób gwarantujący ich efektywne wykorzystanie w procesie kierowania bezpieczeństwem państwa. Bez prawidłowo ukształtowanego systemu nadzoru i koordynacji służb wywiadowczych z poziomu strategicznego państwa, ich praca może zostać całkowicie zmarnowana.
Analiza KBN nr 4 (119) / 2023
27 marca 2023 r.
O skuteczności i przydatności aparatu wywiadowczego państwa, wbrew upowszechnionemu przekonaniu, nie decyduje wyłącznie sprawność i oddanie poszczególnych służb wywiadowczych, nazywanych w Polsce „specjalnymi”. Kluczowe znaczenie ma prawidłowo ukształtowany system zarządzania całym aparatem wywiadowczym, planowania i koordynowania jego wysiłków oraz organizowania przepływu pozyskiwanych informacji w sposób gwarantujący ich efektywne wykorzystanie w procesie kierowania bezpieczeństwem państwa. Bez prawidłowo ukształtowanego systemu nadzoru i koordynacji służb wywiadowczych z poziomu strategicznego państwa, ich praca może zostać całkowicie zmarnowana.
Celem niniejszej analizy jest uświadomienie istoty, roli i miejsca systemu wywiadowczego w strukturze zarządzania bezpieczeństwem państwa oraz znaczenia organu nadzorczo-koordynującego w postaci urzędu ministra ds. służb wywiadowczych. Przede wszystkim jednak zamiarem jest zaprezentowanie propozycji nowoczesnego modelu systemu zarządzania wspólnotą służb wywiadowczych w Polsce, będącej odpowiedzią na wieloletnie zaniedbania i istniejący głęboki deficyt w tym zakresie.
Źródło ilustracji: Alpha Stock Images